I forbindelse med at Norwegian varslet nedleggelsenav langdistanseruten mellom London og Singapore, varslet selskapet også at de vurderte å åpne en ny rute til Brasil.
Tirsdag kom bekreftelsen om at selskapet åpner en ny rute mellom London og Rio de Janeiro, med første avgang den 31. mars 2019. Ruten vil opereres med fire ukentlige avganger.
Ruten er Norwegians første rute til Brasil, men den er selskapets andre til Sør-Amerika. I februar i år startet de nemlig opp London-Buenos Aires-ruten. Deretter fulgte man opp med de første innenriksflygingene i Argentina i oktober.
Nå varsler Norwegian også at de trapper opp langdistanseruten fra London til Buenos Aires i Argentina til en daglig rute fra 3. desember.
Når det gjelden innenriksrutene i Argentina sier Norwegian nå at de vil fly seks innenriksruter innen utgangen av året: Fra Buenos Aires til henholdsvis Córdoba, Mendoza, Iguazú, Neuquén, Bariloche og Salta.
Stor betydning for turismen
Den nye Brasil-ruten går fra London Gatwick, der Norwegian allerede har et omfattende rutenett med flyginger til destinasjoner rundt i Europa og USA.
– Rio de Janeiro har lenge vært en etterspurt rute som vi har stor tro på. Det er derfor med glede at vi lanserer vår første rute til Brasil. Vi ser frem til å gjøre Sør-Amerika enda mer tilgjengelig for europeiske reisende, og, ikke minst, å tilby brasilianere billige flybilletter til Europa, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos.
– Norwegians oppstart i Brasil vil ha stor betydning for turismen i Brasil. Flere rimelige billetter er avgjørende for å øke antall tilreisende, skape nye arbeidsplasser og styrke den brasilianske økonomien, sier Brasils turistminister Vinicius Lummertz.
Ville ha egne fly som midlertidig erstatningsfly
Mens første flyging til Rio er planlagt til 31. mars får selskapet frigjort flykapasitet allerede den 11. januar når den siste avgangen fra Singapore til London er satt opp i Norwegians rutesystem.
Norwegians finansdirektør Geir Karlsen uttalte til E24 i oktober at selskapet ønsker å bruke ledige flykapasitet til å kunne sette inn fly som «interne utleiefly». Norwegian sliter nemlig på linje med en rekke andre flyselskap med Rolls-Royce-motorene på Boeing Dreamliner-flyene.
Problemene gjør at Rolls-Royce må inn og bytte og utbedre motorene, noe som gjør at flyene må tas ut av trafikk en periode, en av gangen.
Så langt har Norwegian måttet løse dette ved å bruke innleide fly fra andre aktører, men selskapet har ønsket å heller bruke sine egne Dreamliner-fly. Dermed vil passasjerene få samme opplevelse om bord, samtidig som Norwegian kan forholde seg til samme flytype som de ellers bruker.
Da selskapet la frem resultatene for tredje kvartal i oktober uttalte de at de regnet med å tape over en milliard kroner på motorproblemene, utover det de får i kompensasjon fra Rolls-Royce.