Heia Brasil! tar med deg og en venn til en uforglemmelig kveld med brasiliansk film og live musikk i Operaen i Oslo.
Det brasilianske bidraget til Film fra Sør festivalen (FFS) har økt de siste årene, og i år, når festivalen feirer sitt 20 års jubileum, viser festivalen Limite, en brasilianske filmklasikker. Og ikke bare det. Det legendariske brasilianske mesterverket av Mario Peixoto vil gjenoppstå i Operaen i restaurert form og Bugge Wessletoft m/ensemble vil fremføre et nykomponert soundtrack til filmen. På den måten vil FFS feire sitt samarbeid med World Cinema Foundation (WCF), en non-profit organisasjon stiftet av Martin Scorsese i 2007, som samler inn penger til restaurering av forsømte filmskatter fra hele verden.
Og i samarbeid med Film fra Sør festivalen,som i år går fra 7. til 17. oktober, Klubb Sør og Preto no Branco, vil Heia Brasil! ta med deg og en venn til denne fantastiske opplevelse! Ja, det stemmer, Heia Brasil! tar med deg til Operaen i Oslo, for det som ser ut til å bli en uforglemmelig kveld med brasiliansk film og musikk i Oslos nyeste og største turistattraksjon.
For å være med på trekning av premien må du svare på følgende spørsmål: Hva heter Brasils hovedstaden? a) Rio de Janeiro b) Brasília c) São Paulo . Svaret sender du via e-post til mail@heiabrasil.no eller via vår Facebook side. Vi skal trekke ut en vinner blant alle som svarer riktig på spørsmålet. Vinneren tar med seg en venn gratis til jubileumsforestillingen som åpner Film Fra Sør festivalen 10. oktober kl. 18.00 på Operas hovedscenen*. Navn på vinneren blir annonsert her på Heia Brasil! 26. september, og du kan sende ditt svar frem til da! Også den 26. september annonserer vi en ny konkurranse i samarbeid med Film fra Sør festivalen, så følg med!
FILMEN
Limite (1931) blir sett på som ett av Brasils største filmatiske verk, og har flere ganger blitt kåret til landets beste film gjennom tidene. Den er i sort/hvitt og uten lyd. Limite kjennetegnes ved sin sterke visuelle stil som oppsummerer de estetiske og tekniske mulighetene som ble utviklet innen filmen på 1910- til 1920-tallet. Estetikken i fotografiet blir ofte sammenlignet med Man Rays kunstfoto, og den rytmiske formen med Vertovs Man with a Movie Camera og Murnaus Sunrise. Limite kjennetegnes også av at den utforsker og eksperimenterer med filmen som medium, samtidig som den uttrykker et melankolsk budskap om livets forgjengelighet, og meningsløsheten og tomheten i den menneskelige erfaring.
Filmen ble Mario Peixotos eneste spillefilm, og den ødelagte nitratkopien gjennomgikk mot slutten av 50-tallet en lengre restaurering. Dette førte til at Limite ikke ble vist i tidsrommet mellom 1959 og 1978, men filmen var likevel gjenstand for debatt og diskusjon. Noen mente til og med at filmen ikke eksisterte i det hele tatt. Walter Salles, regissøren av Motorsykkeldagbøkene klarte å redde en kopi av Limite, og brakte den til WCF som nå har samarbeidet med Cinemateca de Brasileira med å restaurere filmen. Peixoto selv har sagt lite om den kunstneriske visjonen bak filmen men har uttrykt at filmen er bygd opp som en tankestrøm hvor drøm og virkelighet er uadskillelige. Limite bør derfor ikke ses som en hvilken som helst gjennomsnittlig film, den bør føles og oppleves.
MUSIKKEN
I utgangspunktet ville Peixoto at Limite kun skulle akkompagneres av lyden av bølger og vind, men ettersom dette ikke var teknisk gjennomførbart under fremvisningene ble Brutus Pedreira, som hadde rollen som pianisten i filmen, bedt om å lage et soundtrack. Han satte sammen stykker av Satie, Debussy, Borodin, Stravinsky, Prokofiev og Cesar Franck som skulle fremføres live eller som grammofoninnspilling under filmvisningene. Etter hvert ble simultanavspillingen vanskelig ettersom det kun var regissøren selv og Pedreira selv som klarte å håndtere de to grammofonspillerne, og filmen ble i mange år vist helt uten musikk.
I anledning Film fra Sørs 20 års jubileum feirer festivalen den nyrestaurerte versjonen av Limite ved å sammenstille den med et nytt musikalsk verk som fremføres sammen med filmen. Verket er komponert av Bugge Wesseltoft og fremføres live under visningen i operaen. Wesseltoft spiller piano og får selskap på scenen av et ensemble brasilianske musikere bestående av Naná Vasconcelos, Marlui Miranda og Rodolfo Stroeter.
ORKESTERET:
Komponist – Piano – Elektronika – Trekkspill:
Bugge Wesseltoft: Pianist, komponist, produsent og artist Bugge Wesseltoft har de siste tiårene etablert seg som en ledende kraft for en ny generasjon jazzmusikere – ikke bare i hjemlandet Norge, men også på den internasjonale musikkscenen. Med røtter i det post-moderne lydbildet til ECM-stilens nordiske jazz tradisjon har han arbeidet sammen med kjente artister som Jan Garbarek, Terje Rypdal og Billy Cobham samtidig som han har utviklet sin egen, unike visjon av hva jazz kan være. Bugge har satt sammen Limite-orkesteret som består av musikere fra tidligere samarbeidsprosjekter. De Brasilianske musikerne Naná Vasconcelos, Rodolfo Stroeter og Marlui Miranda medvirket alle på utgivelsen O Sol de Oslo av Gilberto Gil.
Perkusjon:
Naná Vasconcelos: Naná Vasconcelos mor var gitarist i hjembyen Recife i Brasil, og dette medførte at Naná tidlig ble inspirert av Villa-Lobos og Jimi Hendrix. Naná har spesialisert seg i rytmeinstrumenter av brasiliansk opprinnelse, spesielt Berimbau (en streng festet til en tynn bambuspinne). Etter å ha spilt på nattklubber med forskjellige band i Recife flyttet Naná til Rio de Janeiro i 1966 hvor han møtte Luiz Eca, Wilson das Neves og Gilberto Gil, og ble del av backing bandet til Milton Nacimenos. Han spilte også med Quarteto Livre (med Nelson Angelo, Franklin da Flauta og Geraldo Azavedo). I 1970 ble han invitert til å turnere sammen med den Argentinske saksofonisten Gato Barbieri i Europa og USA. På denne tiden begynte han å utvikle sitt eget avant-garde materiale. Naná slo seg så ned i Paris hvor han spilte inn sitt første soloalbum Africadeus. I 1973 spilte han inn Amazonas i Brasil, og dette albumet ble selve varemerket på kombinasjonen hans av vokal og perkusjon. Tilbake i Brasil samarbeidet han med Egberto Gismonti i åtte år og sammen ga de ut tre plater inkludert Danca das Cabecas. Naná komponerte også sountracket til Jim Jarmush’s film Down by Law og har regelmessig turnert i Europa. Ved siden av å spille en rekke trommeinstrumenter er han også personlig engasjert i å promotere Berimbeu utenfor Brasil. Naná har et langvarig samarbeid med Pat Metheny og også med norske artister som Arild Andersen og Jan Garbarek. Han driver og underviser på en skole for rytmisk musikk i Bahia i Brasil.
Bass:
Rodolfo Stoeter: Rodolfo Stoeter fullførte sine studier i komposisjon og kontrabass i Brasil i 1980, og startet sin profesjonelle karriere som kontrabassist i to av de ledende instrumentalgruppene i Brasil på 80-tallet. Han var en av initiativtakerne bak gruppen Pau Brasil, en brasiliansk instrumentalkvintett som har turnert i Europa, Japan og USA og deltatt på plateinnspillinger verden over. Som musiker er han mest kjent gjennom samarbeid med artister som Milton Nacimento, Chico Buarque, Edu Lobo, Gilberto Gil, Joyce og Naná Vasconcelos. Etter mange år som musiker og produsent etablerte han et eget plateselskap, også kalt Pau Brasil, som fokuserer på utgivelser av eksperimentell brasiliansk samtidsmusikk. Som produsent i Pau Brasil har Stroeter medvirket på flere plater med internasjonal distribusjon, inkludert O Sol De Oslo med Gilberto Gil, Bugge Wesseltoft, Trilok Gurtu, Marlui Miranda og Toninho Ferragutti, men også med artister som Joyce, Banda Maquieira, Monica Salmoso, Orquestra Jazz Sinfônica og Dori Caymmi. Stroeter bor i Sao Paulo med sin kone og fem barn.
Vokal:
Marlui Miranda: Marlui Miranda ble født i Fortaleza nordøst i Brasil, og vokste opp i Brasilia. Hun flyttet til Rio de Janeiro på 70-tallet hvor hun studerte klassisk gitar med kjente lærere som Turibio Santos. Hun arbeidet som back-up sanger for Egberto Gismonti, Milton Nacimento, Jards Macale og utgav sitt første album Olho d’ Agua i 1979. Hennes sanger har blitt spilt inn av Ney Matogrosso og Sa & Guarabyra.
På 70-tallet begynte Miranda å studere urinnvånerne i Brasil og deres tradisjonelle musikk. Hun fikk et stipend fra en New York-basert institusjon og gjennomførte et omfattende forskningsprosjekt for bevaring av musikk fra de brasilianske Amazonas-skogene. Miranda har arbeidet som konsulent for film og teater, og spilt inn plater både i Brasil og utenlands. Hun ble medlem av Pau Brasil i 1996, og deltok i 1998 på utgivelsen O sol de oslo sammen med Gilberto Gil, Bugge Wesseltoft, Trikot Gurtu, Rodolfo Stroeter og Toninho Ferragutti. Hun arbeider for tiden med jazzlegenden Jack de Johnettes siste prosjekt.
* Premien dekker ikke kostnader knyttet til trasnport til Oslo/Operaen