Søndag 17. april stemte 367 representanter i et horrorshow i deputertkammeret ja, for å sende saken videre til Senatet for endelig behandling. Det er utvilsomt et stort tap for presidenten Dilma Rousseff og partiet PT. Men det er ikke et overraskende tap. Som jeg skrev tidligere har Dilma og PT isolert seg de siste månedene. Dette ble forsterket etter at PTs allierte i regjeringskoalisjonen avsluttet samarbeidet som varte i over 10 år. Et samarbeid og en koalisjon som har ledet Brasil gjennom en gylden epoke og så inn i sin verste økonomiske og politiske krise gjennom tidene.
Se NRK Urix om Brasil 31. mars 2016.
Se NRK Urix om Brasil 25. februar 2016.
Nå skal Senatet vurdere saken, og gjennom en ny avstemning først beslutte om det blir åpnet en kommisjon for å behandle saken, for så å bestemme om Dilma Rousseff skal forbli president, eller om hun skal bli fratatt embetet. I Senatet vil en enkel flertallsavgjørelse bestemme for eller imot, til forskjell for tilfellet i deputertkammeret hvor 2/3 var nødvendig for å sende saken videre. Hvis avstemningen i Senatet går for å åpne en kommisjon, må Dilma Rousseff midlertidig ut av presidentembetet i 180 dager fra den dagen Senatet meddele presidenten. I den perioden vil visepresident Michel Temer ta over. Stemmer Senatet imot for å åpne kommisjonen er det ingen mulighet for deputertkammeret å klage over avgjørelsen. Det er ikke gitt hvor lang tid riksretten mot presidenten kan ta, men riksretten mot ekspresidenten Fernando Collor tok 3 måneder.
Store usikkerheter
Det er fortsatt usikre tider i Brasil, og mye kan skje i det politiske scenariet. Tallene fra avstemningen i deputertkammeret viser at nedturen for regjeringen var mye større enn forventet. 342 stemmer var nødvendig for å sende saken videre til Senatet, og til slutt sa 367 representanter ja til det. De aller fleste representantene som var usikre i forkant av avstemningen stemte ja til slutt. Regjeringens alternativ var altså ikke bra nok for å overtale eller verve representanter på tampen av avstemningen. Flere brasilianske media meldte at selv om ekspresidenten Lula jobbet hardt for å overtale representantene i kammeret til å stemme nei, var det mange som vendte ryggen til regjeringen og valgte å stemme ja. Dette bekrefter igjen at regjeringen er svekket, og at overtalelsesevnen til Lula ikke fungerer som før i maktkorridorene i hovedstaden Brasília.
Utsiktene for avstemningen i Senatet viser nå at opposisjonen har 46 stemmer mot 20 fra regjeringen. 41 stemmer er nødvendige for å avgjøre saken. De som ennå ikke har bestemt seg utgjør 15 stemmer. Blant de usikre er selveste ekspresident og nå senator Fernando Collor, som valgte selv å gå av få timer før Senatet felte ham etter korrupsjonsanklager i 1992.
Jeg mener at uansett politisk løsning, vil krisen fortsette over lang tid. Både i politikken og i økonomien. I denne teksten vil jeg skissere 4 politiske alternativer for situasjonen, uten at noen av disse peker seg ut som den beste løsningen for den omfattende krisen i Brasil.
Dilma fortsetter som president
Selv om mye tyder på at president Dilma Rousseff vil bli dømt i Senatet, – noe som vil tvinge henne ut av presidentembetet -, er det ikke umulig at hun overlever riksretten og avslutter sitt mandat i 2018. Dette er likevel lite sannsynlig.
Til og med medlemmer i Dilmas parti PT, mener at det er behov for endringer, og ingen mener at det er aktuelt å beholde status quo i brasiliansk politikk. Skal Dilma fortsette som president er hun nødt til å fordele makten blant sine allierte som ikke har den politiske tyngde for å få landet tilbake på rette spor. Regjeringen har klart å komme strid med landet største parti, den mektige og ansvarsløse PMDB, som har vært i makten uten noen gang har hatt en folkevalgt president. En slik situasjon må vel vare til oktober 2018 når nye presidentvalg finner plass. Med tanke på den nåværende situasjon landet befinner seg i politisk og økonomisk, er det vanskelig å se Dilma vil klare å samle en majoritet for å kunne føre sin politikk. Hun vil i så fall måtte klare å stå i all motgang, og blø en politisk død inntil slutten av sitt mandat.
Samtidig må PT arbeide hardt for å gjenskape tilliten som førte partiet til makten i 2002 etter 3 strake tap i 1989, 1994 og 1998. Dette vel en noe lettere oppgave enn det første. Dilma har nemlig lite karisma blant befolkningen, i tillegg til å mangle den politiske tyngde som Lula og andre ledere på venstresiden har. Til tross for de utallige korrupsjonsanklager mot medlemmer av PT de siste månedene, har partiet fortsatt en større appell blant befolkningen enn de aller fleste partier på høyre siden.
De 2 neste scenarier er mer sannsynlige, og innebærer at Dilma Rousseff går av som president.
Visepresidenten Michel Temer tar over
Ved Dilmas avgang vil visepresidenten og partileder for PMDB Michel Temer ta over som president. Dette ser ut til å være det mest sannsynlige scenariet, og brasiliansk media melder at dette kan skje allerede 11. mai. Da vil i utgangspunktet presidenten Rousseff midlertidig måtte gå av i 180 dager mens riksretten foregår.
Det er usikker hva masterplanen til Temer er, men det er mange som mener at han har aktivt jobbet for å svekke presidenten Rousseff i det siste. Blant annet har han offentlig uttalt seg kritisk til måten hvordan Dilma har styrt landet, og sagt at hans parti PMDB har fått en ubetydelig birolle i regjeringen. I 2015 lanserte Temer og hans parti programmet Uma Ponte para o Futuro (En bro til Fremtiden), et dokument med flere forslag for å kunne få Brasil ut av den økonomiske krisen. Dokumentet ble godt tatt i mot hos næringslivet og industrien, da den fokuserer på overføre midler fra flere sosiale og utdanningsprogrammer til økonomiske insentiver for industrien.
Det 180 dagers vindu mens Rousseff kan være borte, vil være avgjørende for Temer og PMDB for å vise hva er deres planer for Brasil. Med majoriteten i deputertkammeret og Senatet har PMDB alt for å kunne sette i gang sin politikk. Bakdelen i medaljen er nemlig faktumet om at flere ledere i partiet er mistenkte eller siktet for korrupsjon, blant dem Temer selv, Eduardo Cunha som er lederen i deputertkammeret og Renan Calheiros leder i Senatet. De tre står samtidig i ”arverekken for presidentembetet” i landet. Temer risikerer samtidig en riksrettsprosess på samme grunnlag som Dilma Rousseff.
Politisk og sosial uro vil føre til ny presidentvalg
Det er en økende skepsis, og til en viss grad frykt for at PMDB vil trenere den omfattende etterforskningen i Petrobras-skandalen (Operação Lava-Jato), ved en eventuell avgang av president Rousseff. Det er ingen tvil om at det er PT partiet som har tapt mest på avsløringene i saken, særlig på grunn av dets historisk kamp mot korrupsjon. Samtidig omfatter skandalen politikkere i de fleste partier i Brasil, blant dem PMDB.
De siste utviklingene i Brasil viser at befolkningen får mindre og mindre toleranse for korrupsjon, uansett parti. De største demonstrasjonene i landets historie er blitt arrangert de siste ukene, og millioner av brasilianere ser ut til å bli bevisst på deres rolle i et demokrati. En ny partiløs bevegelse ser ut til å ta form, og flere og flere brasilianere har begynt å ta gatene for å demonstrere. Signaler om at etterforskningen i Petrobras-skandalen treneres, og at landet blir ledet av en ny rekke korrupte politikere vil kunne føre til større misnøye. Dette kan resultere i sosial uro som kan presse politikere på en måte aldri før opplevd i Brasil.
I et slik scenariet vil en ny opposisjon bli dannet i både deputertkammeret og Senatet og skal presse og gjøre motstand mot PMDBs nydannet regjering. Dette vil være en gylden anledning for en ”fornyet venstreside” gjenskape tillit blant befolkningen.
En meningsmåling fra begynnelsen av april, viser at Lula fortsatt skårer høyt blant brasilianerne. Ved et nytt presidentvalg skulle 21% av respondentene stemme for Lula, mens Marina Silva, tidligere PT medlem og nå ledere i det nye parti Rede, skulle få 19% av stemmene. Med dette i bakhodet ville den nye opposisjonen jobbe for å få i gang riksrettsprosessen mot Michel Temer. En eventuell avgang av Temer skulle danne grunnlag for ny presidentvalg før 2018.
Grunnlovsendring vil åpne for nyvalg
Med tanke på at slaget er tapt har Dilma, PT og sine allierte løftet idéen om å foreslå en grunnlovsendring (PEC – Proposta de Emenda Constitucional) som skal tillate ny presidentvalg. Flere media i Brasil skriver denne uken at denne planen begynner å få form i deputertkammeret. Planen er å drive en omfattende kampanje blant befolkningen i Brasil og samle millioner av underskrifter, før forslaget blir levert kammeret og Senatet. Dilma, PT og sine allierte regner med at Senatets leder Renan Calheiros, som tilhører den gruppe politikere i PMDB som fortsatt støtter regjeringen, vil trenere riksrettsprosessen i Senatet. Dette vil gi regjeringen nok tid til å utarbeide forslaget og samtidig benytte grasrot og sosiale bevegelser i en ”kampanje for demokratiet og mot kuppet” i Brasil.
Denne planen har som bakgrunn resultater fra meningsmålingen om et eventuelt ny presidentvalg, i tillegg til meningsmåling som viser at Michel Temer har like lav oppslutning som Dilma.
Minst 7 år i økonomiske vansker
Jeg kunne ønske jeg hadde feil, men det brasilianske mirakelet er over for denne gangen. Vi opplever igjen ”den tapte tiåra”, og har de samme utsiktene som landet hadde på 80-tallet. Indikatorer viser at landet er inni i en resesjon og som risikerer å utvikle seg til en økonomisk depresjon.
Økonomiske analytikere sier i tillegg at selv om regjeringen skulle iverksette vellykkede tiltak, ville den brasilianske økonomien bruke minst 7, 8 år på å komme tilbake til det nivået det var i 2013.
Det er ingen vei ut av dette uten å iverksette upopulære tiltak, men som kan generere insentiver for å få økonomien til å vokse igjen, men det vil ta tid. Samtidig er det viktig å fortsette å bekjempe korrupsjonen på alle kanter, i alle partier, koste hva det koster, og for et ungt demokrati kan prisen til tider virke for høyt.
Husk å følge oss på Twitter og på Facebook for hyppige oppdateringer og ferske nyheter fra Brasil.