Film fra Sør festivalen er i gang og i år kan du se 3 filmer fra Brasil. Antall filmer fra Brasil har gått ned i festivalen de siste årene, men det er ingen grunn til å la være å se på de brasilianske produksjoner.
Film fra Sør festivalen går til den 19. november. Nedenfor kan du lese mer om de brasilianske bidragene.
Mate-me por favor (Kill me please)
Vi befinner oss i Barra da Tijuca, en bydel i den rike delen av Rio de Janeiro, hvor en gjeng privilegerte og hormonelle tenåringer lever et skjermet og ytterst behagelig liv. For dem består hverdagen for det mest av tøylesløs festing og et ønske om å vokse opp litt for fort. Men alt snus på hodet når en rekke mord begås i bydelen, og etter hvert blir det klart at en seriemorder går løs. En av dem som påvirkes av drapene er Bia, en 15 år gammel jente som fascineres av det faktum at morderen ser ut til å velge ofre med samme utseende som henne selv.
Regissør og manusforfatter Anita Rocha da Silveira har laget en feberdrøm av en film, hvor estetikken er preget av pastellfarger og neonlys. Tempoet skifter fra pulserende scener til saktegående klipp med et observerende kamera som beundrer tenåringene på samme måte som filmens seriemorder. Kill Me Please blander skrekkfilm og oppvekstskildring på en måte som er gjennomført, ubehagelig og uendelig forførende på samme tid.
Tid | Sted | Billetter | ||
---|---|---|---|---|
Lø 11. nov | 13:00 | Vika 1 | Kjøp | |
Sø 12. nov | 18:00 | Klingenberg 2 | Kjøp | |
Lø 18. nov | 20:00 | Klingenberg 2 | Kjøp |
Arabia (Araby)
En mer treffende tittel på denne praktfulle filmen kunne vært «Balladen om Cristiano, en omstreifende arbeidskar, og hans eventyr.» For dette er en ballade, en brasiliansk folkevise om et liv på veien. Og selv om den har nok av dramatikk – her er forbrytelse og straff, død, svik og tapt kjærleik – er det omveiene, avstikkerne, anekdotene og ikke minst lydsporet som driver fortellingen framover. Etter å ha havnet i fengsel tvinges Cristiano ut på landeveien på jakt etter strøjobber. Arbeidet som fruktplukker, veiarbeider, snekker og sjauer lærer ham å finne sin plass nederst på rangstigen, men vekker også en politisk bevissthet i ham. Mer enn ti år seinere ender han på et smelteverk i Brasils fremste «gruveprovins», Minas Gerais.
Cristiano skriver ned alt han opplever i en notatbok, og funnet av denne boka er det som bringer fortellingen til oss og knytter filmen sammen. Selv om den virker slentrende og uanstrengt, er Araby en særdeles effektivt fortalt film med betydningsfulle detaljer i hver scene. Den formidler en usentimental humanisme og en innsikt i arbeidsfolks slit som både er tidløs og dagsaktuell. Samtidig er den full av håp om at ting kan bli bedre, rundt neste sving, i neste møte eller i sangens neste vers.
Tid | Sted | Billetter | ||
---|---|---|---|---|
Fr 10. nov | 21:15 | Vika 3 | Kjøp | |
To 16. nov | 20:45 | Vika 3 | Kjøp | |
Sø 19. nov | 15:30 | Vika 1 | Kjøp |
Boas maneiras (Good manners
Clara, en stolt og selvstendig kvinne fra en favela i Sao Paulo, skylder flere måneders husleie og er desperat etter jobb. Hun søker en stilling som barnepike, selv om hun verken har referanser eller relevant erfaring. Overraskende nok blir hun ansatt av den svært velstående og litt mystiske Ana, som er høygravid og bor alene i en nykjøpt luksusleilighet etter å ha brutt med familien.
Ana krever både diskresjon og dedikasjon, og skjønner at hun vil få det hos Clara, som snart også blir hennes hushjelp, kokk, ledsager og sykepleier. Den mutte, men velvillige Clara ser ut til å ha en beroligende effekt på Ana, som blir stadig mer urolig etter hvert som fosteret vokser inne i henne. Ana oppfører seg spesielt merkelig om natten: Når fullmånen lyser, går hun i søvne og higer etter blodig, rødt kjøtt…
Good Manners er en magisk-realistisk skrekkfabel utenom det vanlige, med en bevisst B-filmestetikk. Den ekspressive lyssettingen og det håndmalte interiørdesignet minner om Hollywood-skrekkfilmens gullalder, og skaper en stilisert retrofuturistisk versjon av Sao Paulo. Men filmen er like mye følsomt kjærlighetsdrama og oppvekstskildring, og berører komplekse sosiale problemstillinger, fra klasseforskjeller til uønsket graviditet og moderne familiekonstellasjoner. Det er vanskelig å ikke bli sjarmert av denne høyst originale, underholdende og sosialt bevisste skrekkfilmen.
Tid | Sted | Billetter | ||
---|---|---|---|---|
Lø 11. nov | 20:45 | Vika 3 | Kjøp | |
To 16. nov | 18:00 | Klingenberg 2 | Kjøp | |
Sø 19. nov | 20:15 | Vika 1 | Kjøp |