Rio har gjennomgått en forandring. Turistene som kommer til byen for å oppleve sommerlekene har nok ikke merket mer enn de nye olympiske områdene og de fornyede områdene i sentrum, der gamle byen eller Centro ligger. De virkelige store endringene derimot har endret innbyggernes hverdag og vil prege videreutviklingen av byen.
Rios flyplass Tom Jobim er det første turistene ser når de ankommer Rio, flyplassens terminal 2 er blitt utvidet, og er nå terminalen som blir brukt av de fleste utenlandske selskapene. Der er alt nytt og likner mer på de store flyplassene man er vant til i de fleste europeiske storbyer.
Stort men kunstig sikkerhetsopplegg
Til tross for en utvidet terminal med god plass, er køene fortsatt der. Uten noen synlig informasjon stiller alle seg i en lang kø, til flyplassansatte spør om man har brasiliansk pass eller ikke. De som har det sliper den lange køen og kommer videre til en mye kortere en. Alle som kommer inn i landet blir tatt bildet av, og mens brasilianerne går gjennom en ny automatisk passkontroll, må alle uten brasiliansk statsborgerskap gjennom den vanlige passkontrollen og i tillegg får fingeravtrykkene registrert. Dette skaper en lang kø for utlendinger og sikkert en del frustrasjon og misnøye. Antall forventede besøkere til Rio under OL er 350.000 mennesker.
Veien fra flyplassen til Barra da Tijuca går gjennom Linha Amarela, som kobler flyplassen til Vestdelen i Rio gjennom Norddelen. Der er sikkerhetsstyrkene veldig synlige med jevne avstander gjennom hele veien. Det er et uvanlig syn for en som kjenner byen godt. Samtidig når man har vært med på store arrangementer verden rundt, så har man en viss idé om hvordan sikkerheten blir håndtert. Synlig politi- og militærstyrker er blitt en naturlig del av landskapet i vertsbyene, og sånt sett er sikkerhetstiltakene i Rio helt i tråd med det som forventes rundt omkring i verden.
Spørsmålet er naturlig nok, i hvilken grad byen kommer til å oppleve en forbedring når det gjelder sikkerhet etter at lekene er ferdige. Det er dessverre lite som tyder på at noen omfattende grep på systemnivå vil skje med det første. Etter å ha snakket med både venner og tilfeldige folk på gaten, har jeg fått et inntrykk om akkurat det motsatte. Den vanlige Rio-borger mener at trygghetsfølelsen i byen under OL er kunstig, og mange gruer seg til at sikkerheten i byen kan forverres etter lekene.
Forbedret transport
Transport og mobilitet sies det å være en av de viktigste gevinstene for byen, noe som jeg allerede i desember hadde fått en smakebit av. Denne gangen var jeg spent på hvordan dette skulle gå, særlig med tanke på at byen er overfylte av turister, både fra andre steder i Brasil og fra utlandet.
For å komme seg til den olympiske parken må man bruke de nye BRT-linjene, som kobler byens nye t-banelinje i Barra da Tijuca til den olympiske parken. Etter den første dagen med konkurranser fikk logistikken og transport kraftig negativ kritikk i media. Lange køer ventet alle som kom seg til konkurransene både i trafikken og ved inngangen i den olympiske parken. Arrangørene gikk raskt ut med en mea culpa, og lovet forbedringer. Samtidig satset både arrangørene og media på en stor informasjonskampanje for å oppfordre folk til å komme tidligere til idrettsarrangementene. Folk skulle komme ca. 2 timer før konkurransene, ikke minst for å oppleve alt som skjer i den olympiske parken, og dette har virket siden da. Etter 4 besøk på forskjellige dager kan jeg si at alt fungerer veldig bra.
BRT (buss rapid transit) bruker eksklusive kjørefelt og er et konsept som ble opprinnelig brukt i Brasil i byen Curitiba. I Rio er det blitt bygd ekstra kjørefelt som er kun til bruk for BRT-bussene og som har som regel større avstander enn vanlig mellom holdeplassene. Holdeplassene fungerer som knutepunkter for vanlige busslinjer som betjener mindre og avgrensede områder. BRT-har en helt annen standard enn de vanlige bussene man er vant til i Rio. BRT-linjer over i flere områder av byen har spart reisende for flere timer, og hvis biltrafikken fortsatt er en utfordring er kollektivtrafikken i byen blitt mye bedre. Jeg har spurt flere passasjerer som til vanlig kjører bil i byen, og de sier at de er fornøyde med den nye t-banelinje og integrasjon med BRT. De var like overraskede over tiden de brukte på turen, og sier at de vil bruke t-banen og BRT oftere også etter lekene.
I beste fall er BRT starten på en revolusjon for offentlig transport i Rio de Janeiro. Forkortede reisetid og bedre standard vil potensielt være med på å endre en tankegang blant Rios befolkning når det gjelder mobilitet. Når byen blir bedret koblet sammen vil den vanlige Rio-borger vurdere å la bilen stå og benytte seg av kollektiv transport.
Den nye t-banelinjen, som er koblet til bussystemet gjør nå mulig å krysse byen fra sitt nordligst punkt i Pavuna, på grensen til byen São João de Meriti, til den vestligste stasjonen Jardim Oceânico, gjennom sentrum av byen. Med dette vil Rios 780.000 daglige t-banepassasjerer ha tilgang til landets nest største t-banessystem med en total på 57 km.
Vidunderhavna
Den nyoppussede havneområde i Rio de Janeiro, Porto Maravilha er den nyeste kultur- og fritidsområde i byen. Porto Maravilha er også navn på et omfattende prosjekt som har fornyet et område på 5.000 km² i den gamle delen av Rio. Der ligger den olympiske boulevarden (Boulevard Olímpico), et 3,5 km langt gågate med flere nye museer, gallerier, utesteder, spisesteder, fra foodtrucks til restauranter i tillegg til Brasils største gatekunstpaneler. Området har også fått et nytt transport tilbud (VLT) som knytter byens Bussterminalen til innenriks flyplassen Santos Dumont.
Hver dag under sommerlekene blir arrangert flere gratis konserter og området har vært stappfullt av folk, som kommer fra hele byen, ikke minst for å se på live-sending av OL-konkurransene. Dette har bidratt til at mange flere tusen mennesker får sjansen til å oppleve OL, hvis ikke ved å være tilstede der lekene foregår, ved å delta i den store festen som skjer i byen.
Vi er nå inne i OLs siste uke. Et 7 års lang prosjekt som har ført til store offentlige og private investeringer, og som fortsatt mange mener er et alt for ambisiøst og kostbart prosjekt som byen ikke hadde råd til å arrangere. Jeg mener at byen har allerede blitt bedre gjennom infrastrukturelle oppgraderinger som alle vil merke i mange år fremover. OL-festen og den så langt vellykket arrangement har også vært en viktig vitaminsprøyte for byen midt i den omfattende politiske og økonomiske krisen som landet opplever.