– Fjordene! Parkene! Oslo by! Solen! 65 år gamle Veralucia Almeida synger ut sin begeistring for Norge, mens hun slår henrykt ut med armene på plassen foran Monolitten i Vigelandsanlegget. Ifølge henne representerer Norge alt det en brasilianer kan ønske seg.
I juni sto brasilianske turister for 7000 overnattinger i Norge – tre ganger flere enn for fem år siden.
– Ingen burde dø uten å ha vært i Norge, mener hun.
I løpet av seks dager har hun sammen med en gruppe på 36 brasilianere fulgt reiseleder André Salgado (43) fra København via Oslo til Bergen, Hardanger, Balestrand, Trollstigen og tilbake til Oslo. Slike busslaster med brasilianere er ikke lenger noe sjeldent syn på norske veier. De utgjør nå den sterkest voksende gruppen av turister til Norge.
– Disse menneskene har allerede vært over alt. De går til reisebyrået og sier «send meg et nytt sted, et sted som naboen ikke har vært», forteller Salgado.
Kongen baner vei
Foreløpig utgjør ikke brasilianerne mer enn vel en halv prosent av de utenlandske hotellgjestene i sommer-Norge. Det kommer desidert flest turister fra våre naboland, og amerikanerne og japanerne er fortsatt de største gruppene fra oversjøiske markeder. Men fra å ligge langt nede på overnattingsstatistikken, har brasilianerne nå rykket inn på noen hotellers topp-tre-liste.
– Vi har flest norske gjester. Så kommer japanere. På tredjeplass er det nå brasilianere, opplyser direktør Hans Edmund H. Utne ved Ullensvang Hotell i Hardanger.
Det er ingen tilfeldighet. For 14 år siden dro Utnes far til Brasil under kong Harald og dronning Sonjas statsbesøk til landet. Siden den gang har hotellet vært i dialog med brasilianske turoperatører, og for tre-fire år siden løsnet det. I fjor sommer kom den virkelig store økningen, med 2300 hotellgjester fra Brasil.
– De siste to årene har norske fjordhoteller inngått et partnerskap med dansk reiseliv om felles markedsføring av de to landene i Brasil. Det har bidratt til veksten. Vi har ikke noe eksakt antall, men jeg vil anta at det hvert år er over 15.000 brasilianerne som drar til Norge på ferie, forteller direktør José Cunha ved turoperatøren Tumlares kontor i São Paulo.
Liten kunnskap
Turoperatøren mener Norge har et enormt potensial i Brasil, siden det norske landskapet er svært annerledes enn det brasilianerne er vant til. Men det er fortsatt en jobb å gjøre, både for lokale reisebyråer i Brasil og for norske reiseliv, ifølge José Cunha i Tumlare. Det bekreftes av den brasilianske gruppen ved Monolitten.
– I Brasil har man ingen anelse om hva Norge egentlig er. Vi tror at det er et iskaldt land. Nå vet jeg at hverken været eller menneskene nødvendigvis er kalde, sier Alberto Pires (66).
Men brasilianerne har fått noen overraskelser. De hadde ikke ventet å se så mange tiggere i Oslo. Og selv om de ble advart mot prisnivået, forteller Ulysses Almeida (72) at han ikke var forberedt på at det skulle være så dyrt. Han synes likevel at landskapet veier opp for hver krone han har brukt.
– Felles for de fleste i gruppen er at de har nytt godt av utviklingen i brasiliansk økonomi. Å reise til Norge vil aldri bli noe alle brasilianere kan gjøre. Men langt flere enn før har mulighet til det, forklarer reiseleder Salgado.
Fra Aftenposten.no. Takk til Carolina Marques Ferraz