Demonstrasjonene som har pågatt i Brasil siden mai 2013 bekymrer FIFA, VM-sponsorer og myndigheter i Brasil. I tillegg er de skyhøye prisene i landet et stort hinder for 6 av VM-byer som ennå ikke har bekreftet de såkalte FIFA Fan Fests. Fan Fests har siden 2006 i Tyskland, vært FIFAs offisielle supporterarrangementer knyttet til hver enkelte kamp i VM. Myndighetene i Belo Horizonte, Curitiba, Natal, Porto Alegre, Salvador og Rio de Janeiro ser på kostnadene knyttet til arrangementet og har ennå ikke bekreftet at disse vil finne sted. Dette til tross for at Fan festene er et krav som FIFA stiller til VM-byer. 15. februar bekreftet myndighetene i Recife at de IKKE skal arrangere FIFAs Fan Fest.
Ingen fest på Copacabana?
Fan festene har i 2006 og 2010 vært offentlige arrangementer som VM-sponsorene kan bruke fult ut for å promotere sine merker. Allikevel er de lokale myndighetene som står for organisering og som dekker mesteparten av utgiftene. Den økonomiske medvinden i landet, og økt kostnader særlig knyttet til sikkerhet i lokalene, gjør at festene kan koste lokale myndigheter mellom 6,7 og 10 millioner reais (NOK 18-26 millioner). I Rio de Janeiro vurderer mydighetene for eksempel å flytte den offisielle festen fra Copacabana til et annet område. Myndighetene bruker denne tanken som forhandlingskort når de nå ber FIFA å være med på et spleiselag for å dekke kostnadene.
Mens de offisielle Fan festene er i fare, er det vel ingen grunn til å tro at det vil bli en lunken fotballfest i Brasil. Tradisjonen i Brasil er at folk samler seg overalt i byene der man finner en TV, og det vil ikke være annerledes når VM skjer i Brasil. Heia Brasil anbefaler deg som skal til Brasil, å styre unna de offisielle festene og oppleve ekte fotballglede i de utallige lokalene rundt omkring i landet. Det er det man vil oppleve når man er i Brasil!
Bekymrede sponsorer
VM-sponsorene ser på mesterskapet i Brasil med nye øyne. Mange av dem, særlig de utenlandske sponsorene er sene i planleggingen og er redde demonstrasjonene vil være enda kraftigere når VM kommer i gang 12. juni.
Tradisjonelt er sponsoraktivitetene under store idrettsarrangementene som VM og OL en stor anledning for tett kontakt med publikummet, og det er nettopp dette som bekymrer bl.a. den store Coca-Cola. Under Confederations Cup så Coca-Cola seg nødt til å avlyse mange av sine markedsføringsaksjoner i området rundt Maracanã, og dette preger selskapets planleggingen melder den brasilianske sportsavisen LANCE!. Mange av sponsorene vurderer nå nye strategier for å markedsføre sine produkter, og vurderer til å med å droppe tradisjonelle aksjoner som bl.a. utdeling av produkter. Allerede i oktober i fjor sa Mark Pieth, i FIFAs Independent Governance Committee (IGC), at VM-sponsorene begynner nå å se at de kan også være ulemper ved å sponse et VM. Bekymringene gjelder som sagt aksjonene som har direkte kontakt med publikummet, og ikke andre tiltak som f.eks. billettutdeling som er i full gang.
Færre mediafolk
Brasils høye kostnader bekymrer også TV-selskaper, aviser, og andre media som reduserer kraftige sine planlagte VM-aktiviteter. Med under 150 dager igjen til VM er det fremdeles få avtaler i havn hos brasiliansk produksjonsselskaper. Kameraoperatører, som til vanlig krever R$ 150 (KR 390,-) for en arbeidsdag, har oppjustert prisene til R$ 600 (KR 1600,-). Leieutgifter har også gått opp og studiofasiliteter på 200 m2 vil kunne koste opptil R$ 500.000 (NOK 1,3 millioner).
Produksjonsselskaper i Brasil opplever nå å måtte gå ned i pris for å få på plass avtaler som kan sikre jobb under VM. Allikevel er prisene fortsatt høye, noe som gjør at utenlandske selskaper må redusere sine aktiviteter på opptil 70%. I Norden vurderer TV-kanalene å spleise på fasilitetene i Brasil for i det hele tatt ha direkte studiosendinger fra landet.
VM blir sett som en enestående anledning for de som driver business i Brasil, og brasilianerne er ikke redde for skru prisene opp. Det gjenstår å se hvordan NRK og TV2, som deler VM-rettighetene i Norge skal håndtere disse utfordringene. Heia Brasil vil uansett være med og bringe VM nærmere deg når alt kommer i gang 12. juni.
Følg med på Heia Brasil på Twitter for mer om forberedelsene til VM.