Et nytt eventyr er i gang for Brasil, og om to år starter de 31. olympiske lekene i Rio de Janeiro. Frem til 5. august 2016 skal tusenvis av mennesker jobbe hardt for å få alle de 24 idrettsanlegg klare for å ta i mot verdens beste idrettsutøvere.
En ny Rio de Janeiro
Det totale budsjettet for OL i Rio har allerede steget med 27% og er nå på ca. NOK 102 milliarder (R$ 37,6 milliarder). Det innebærer ikke bare idrettsanlegg, men omfattende forbedringer i byen som har 6,5 millioner innbyggere, og en prekær infrastruktur. Blant forbedringene som allerede er i gang kan vi nevne flere nye t-bane stasjoner, i tillegg til en ny t-banelinje som skal knytte Barra da Tijuca til resten av byen. Barra da Tijuca er bydelen vest i Rio som vokser raskest og som kommer til å være hovedområde for OL. Byens stolthet blir det fornyet havneområdet i sentrum, som allerede nå huser mange nye attraksjoner. Innen 2016 vil området bli enda bedre, sier byens ordfører Eduardo Paes. Han sammenlikner Rios forvandlingen med det som skjedde med Barcelona i 1992, og legger til:
Arven etter OL i Rio vil være unik, og vil overgå alt som skjedde med Barcelona da de arrangerte OL i 92. Cariocas (folk fra Rio) og verden kan bare glede seg!
Optimist og ubeskjedent
Paes er en optimist og liker å se på seg selv som en av byens beste administratorer gjennom tidene. Han er i sin andre periode som ordfører, og har hatt fokus på sikkerhet og offentlig transport. Gjennom programmet ”Choque de Ordem” har han i sitt første år som ordfører (2009) samlet Byens Garde (Guarda Municipal, en slags offentlig Securitas), Rios Søppeltømmerselskap (COMLURB) og byens Trafikketaten (DETRO-RJ) med målet om å patruljere og regulere bruken av byens offentlig rom. Programmet har fått mye kritikk for å ha gitt for mye makt til Guarda Municipal, og for å gjøre ulovlig den uformelle økonomien i byen (camelôs), samt nekte gatekunstnere tilgang til det offentlige rommet.
Senere har Paes pusset opp 700 km av byens hovedveier, og opprettet byens Transportkorridorer (BRT) som knytter de områdene i byen med mest prekære infrastruktur sammen med sentrum og resten av byen.
2 år igjen og kun 5 prosent gjennomført
Dagens bilde fra Olympiaparken er en ekstrem versjon av byens tilstand, som for mange gjennomgår mange unødvendige byggeprosjekter. Samtidig. Men hvis man tenker på alt som skal gjøres i stand til lekene som starter om to år, er bildet mildt sagt, bekymringsverdig. Til tross for kraftig kritikk, sier ordføreren Paes at tilstanden er mye bedre enn den ser ut utenfra.
Hvis ordføreren Paes er en optimist, kan tallene i OLs offisielle rapporter begrunne IOKs (internasjonale olympiske komiteen) bekymringer rundt lekene i Rio. Rapportene viser at kun 5 % av byggeprosjektene er fullført. IOK-representantene som har vært i Rio de siste månedene er særlig opptatt av utviklingen i Deodoro området. Complexo Esportivo de Deodoro skal huse 11 OL-grener, og hvor byggearbeidet startet for kun en måned siden.
Forrige uke ble det også arrangert den første av 45 testprøver som vil finne sted i byen frem til august 2016, og utøvernes dom var utelukkende negativ. Seilasen på Baía de Guanabara var en flopp, og utøverne måtte finne seg i å konkurrere i viken som mottar flere tonn forurensing fra tusenvis av fabrikker og husstander i Rio de Janeiro.
Det er altså ingen grunn til å tro at veien til OL vil bli lettere enn veien til VM. Vi må regne med massiv (og god begrunnet) kritikk og mye dårlig omtale frem til 5. august 2016. Men klarer Rio å levere et OL på like linje som Brasil leverte fotball-VM, kan vi uten tvil glede oss til et fantastisk arrangement.
Følg med på vår side på Facebook og på Twitter for å vite mer om OL i Rio.